اندازه گیری، روش ها و ابزارها

وسایل اندازه گیری چیست؟

ابزاری که برای اندازه گیری مقدار بدنی خاص استفاده می شود به عنوان ابزار اندازه گیری نامیده می شود. ابزار اندازه گیری بطور مداوم در زندگی روزمره ما برای اندازه گیری مقادیر مختلف مانند طول ، وزن ، دما ، فشار ، جریان ، ولتاژ و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. و همچنین اقدامات و تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنید.

انواع ابزار های اندازه گیری :

دو ابزار اصلی اندازه گیری وجود دارد: آنالوگ و دیجیتال. ابزارهای آنالوگ میزان کمیت را به شکل حرکت اشاره گر نشان می دهند. فرد باید یادگیری خواندن چنین ابزارهایی را یاد بگیرد زیرا علائم مشخصی در مقیاس وجود دارد. آنها معمولاً مقادیر را در کل اعداد نشان می دهند ، اگرچه می توان خوانش ها را تا یک یا دو مکان اعشار نیز دریافت کرد. قرائت های گرفته شده در مکان های اعشار ممکن است همیشه درست نباشد ، زیرا برخی از خطاهای انسانی همیشه درگیر خواندن هستند.
ابزارهای اندازه گیری دیجیتال مقادیر کمیت را در قالب دیجیتالی که به تعداد است نشان می دهد که به راحتی قابل خواندن است. برای خواندن این ابزارها نیازی به آموزش قبلی نیست زیرا آنها مقادیر را مستقیماً در فرم عددی نشان می دهند. آنها می توانند قرائت را در یک یا چند مکان اعشار ارائه دهند. از آنجا که هیچ خطای انسانی در خواندن این ابزارها دخیل نیست ، آنها دقیق تر از ابزارهای اندازه گیری آنالوگ هستند.

ابزارهای آنالوگ:

ابزارهای دیجیتال:

عملکرد ابزارهای اندازه گیری:

بیشتر ابزارهای اندازه گیری مقدار پارامتر را به صورت حرکت نشانگر نشان می دهند ، که مقدار آن مقدار را به ما می دهد. بسیاری از کارکردهای دیگر که توسط سازها مطابق شکل زیر انجام می شود وجود دارد:

 

1) بیان مقدار کمیت فیزیکی: ابزارها در برابر مقادیر استاندارد مقادیر فیزیکی کالیبره می شوند. حرکت نشانگر به طور مستقیم مقدار کمیت را نشان می دهد ، که می تواند تعداد کامل یا کسری باشد. امروزه ، ابزارهای دیجیتالی بسیار رایج می شوند که این مقادیر را مستقیماً به شکل عددی و حتی در اعشار نشان می دهد ، بنابراین خواندن و دقیق تر ساختن آنها بسیار ساده است.
2) ابزار اندازه گیری که به عنوان کنترل کننده مورد استفاده قرار می گیرد: تعدادی ابزار وجود دارد که می تواند به عنوان کنترل کننده مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال ، هنگامی که به مقدار مشخصی از فشار رسیدیم ، دستگاه اندازه گیری مدار الکتریکی را شکسته و عملکرد کمپرسور را متوقف می کند. به طور مشابه ، ترموستات بسته به دمای بدست آمده در اواپراتور ، کمپرسور سیستم تبرید را شروع یا متوقف می کند.
3) ضبط داده ها: از برخی ابزارهای اندازه گیری نیز می توان برای ضبط و همچنین ذخیره اطلاعات استفاده کرد. در این عصر رایانه سازی ، ذخیره کردن داده های ضبط شده بسیار آسان شده است. تعدادی ابزار وجود دارد که به قلم وصل شده روی کاغذ وصل می شوند. همانطور که نشانگر ابزار با توجه به تغییر در مقدار کمیت حرکت می کند ، قلم نیز روی کاغذ حرکت می کند و نمودار را در برابر پارامتر خاصی مانند زمان حرکت می کند. اتصال حافظه کوچک به PCB می تواند ضبط سازهای موجود در تراشه را نیز فعال کند.
4) انتقال داده ها: از ابزارهای اندازه گیری نیز می توان برای انتقال داده به بعضی از نقاط دور استفاده کرد. ابزارهایی که در مکان های ناامن مانند درجه حرارت بالا نگهداری می شوند توسط سیم ها به یکدیگر متصل می شوند و خروجی آنها را می توان در بعضی از نقاط دور از دسترس برای انسان امن گرفت. سیگنال به دست آمده از این ابزارها همچنین می تواند برای عملکرد برخی از کنترل ها استفاده شود.
5) محاسبات را انجام دهید: برخی از ابزارهای اندازه گیری همچنین می توانند تعدادی محاسبات مانند جمع ، تفریق ، ضرب ، تقسیم و غیره را انجام دهند. بعضی از آنها همچنین می توانند برای یافتن راه حل برای معادلات بسیار پیچیده استفاده شوند.

  ” مزایا و معایب دستگاه های دیجیتال ”  

 

این روزها روند استفاده بیشتر از ابزارهای دیجیتالی برای اندازه گیری کلیه مقادیر مهم مانند وزن ، طول ، دما ، رطوبت ، جریان ، ولتاژ ، دور در دقیقه و حتی سطح قند خون وجود دارد. همچنین ابزارهای دیجیتالی برای اندازه گیری فشار خون ، ضربان قلب و موارد دیگر وجود دارد. در اینجا برخی از مزایای ابزارهای دیجیتال نسبت به ابزارهای آنالوگ آورده شده است:

 

  1. خواندن آنها بسیار آسان است.
  2. کالاهای الکترونیکی تمایل به ارزان تر از موارد مکانیکی دارند.
  3. داده های حاصل از سازها می توانند برای مراجعه بعدی ثبت شوند.
  4. خروجی دستگاه های دیجیتال را می توان در کامپیوتر بدست آورد          
  5. از آنجا که در وسایل الکترونیکی قطعات متحرک بسیار کمی وجود دارد ، آنها معمولاً دقیق تر از ابزارهای آنالوگ هستند. حتی خطای انسانی که در خواندن این سازها نقش دارد ، بسیار کمتر است که این امر به صحت وسایل دیجیتالی می افزاید.
ابزارهای دیجیتالی نیز معایبی دارند. به برخی اشاره ای میکنیم:
  1. در صورت رطوبت زیاد و جو خورنده ، قطعات داخلی ممکن است آسیب دیده و مقادیر معیوب را نشان دهند.
  2. گاهی اوقات این ابزار برخی خوانش ها را نشان می دهد حتی اگر هیچ پارامتر قابل اندازه گیری کاربردی وجود نداشته باشد.
  3. گاهی اوقات آنها به دلیل وجود مدار الکترونیکی معیوب یا صفحه نمایش آسیب دیده تمایل به نشان دادن مقادیر نامنظم دارند.
در کل ، مزایای استفاده از ابزارهای دیجیتال خارج از معایب است ، به همین دلیل آنها بسیار محبوب شده اند. ابزارهای دیجیتالی را می توانید در اتومبیل ها ، هواپیماهای هوایی ، چرخه های موتوری و همچنین در مکان هایی مانند بنادر هوایی ، ایستگاه های راه آهن ، اماکن عمومی و غیره پیدا کنید. ساعتهای دیجیتالی یکی از ابزارهای پرکاربرد برای مصارف شخصی و همچنین در بخش عمومی و مکانهای خصوصی این روند به سمت ابزارهای دیجیتالی است زیرا از آنها راحت استفاده می شود و همچنین دارای ظاهری عالی است. مطمئناً در آینده استفاده از آنها بسیار بیشتر خواهد شد.