مولتی متر

مولتی متر چیست؟

 

مولتی متر ،که به عنوان ولت-اهم متر نیز شناخته می شود ، یک ابزار سنجش دستی است که برای اندازه گیری ولتاژ الکتریکی ، جریان (آمپر) ، مقاومت و سایر مقادیر استفاده می شود. مولتی متر در دو مدل آنالوگ و دیجیتال طراحی شده است. برای همه چیز از آزمایش های ساده مانند اندازه گیری ولتاژ باتری ، یا تشخیص خطا و حتی تشخیص های پیچیده به کار می رود است.مولتی متر ها یکی از ابزارهایی هستند که توسط برقکاران برای عیب یابی مشکلات الکتریکی در موتورها ، دستگاهها ، مدارها ، منابع تغذیه و سیستم های سیم کشی استفاده میشوند.افراد مبتدی نیز همچنین می توانند یاد بگیرند که از مولتی متر برای اندازه گیری های اساسی در اطراف خانه استفاده کنند.

در ادامه به برسی دو دسته ی مولتی مترها، آنالوگ و دیجیتال می پردازیم و خوصوصیات هر یک را برسی خواهیم کرد…

مولتی متر آنالوگ:

یک مولتی متر آنالوگ بر اساس میکرومتر (وسیله ای است که قدرت یا جریان را اندازه گیری می کند) و دارای سوزنی است که در مقیاس از پیش مشخص شده حرکت می کند. مولتی متر های آنالوگ نسبت به همتای دیجیتال آنها ارزان تر هستند. اما استفاده دقیق برای بعضی از کاربران دشوار است. همچنین باید با دقت عمل کرد و حساسیت آنها در صورت آسیب کنار آمد.  در صورت استفاده از ولت متر ، معمولاً مولتی متر های آنالوگ به اندازه مولتی مترهای دیجیتال دقیق نیستند. با این حال ، مولتی متر آنالوگ برای تشخیص تغییرات ولتاژ کند بسیار عالی است زیرا می توانید سوزن را در حال حرکت از روی مقیاس مشاهده کنید. استفاده کنندگان آنالوگ به دلیل مقاومت کم و حساسیت بالا ، دارای استثناهایی هستند و مقیاس آنها به 50 میکرو آمپر (50 میکرو آمپر) می رسد.

مولتی متر آنالوگ

مولتی متر دیجیتال

مولتی متر دیجیتال:

 

مولتی متر دیجیتال رایج ترین نوع در دسترس است و شامل نسخه های ساده و همچنین طراحی های پیشرفته برای مهندسان الکترونیک است. به جای سوزن متحرک و مقیاس موجود در کنتورهای آنالوگ ، کنتورهای دیجیتالی خوانش هایی را روی صفحه LCD ارائه می دهند. آنها تمایل به هزینه بیش از مولتی متر آنالوگ دارند ، اما تفاوت قیمت در بین نسخه های اصلی حداقل است. آزمایش کنندگان پیشرفته بسیار گران تر هستند. مولتی مترهای دیجیتال به دلیل مقاومت بیشتر دیجیتال ، در عملکرد ولت متر بهتر از آنالوگ هستند. اما برای اکثر کاربران ، مهمترین مزیت آزمایش کنندگان دیجیتال ، خواندن دیجیتال با خواندن آسان و بسیار دقیق است.

استفاده از مولتی متر:

 

 کارکردهای اصلی و عملکردهای یک مولتی متر برای کاربران دیجیتال و آنالوگ مشابه است. مولتی متر دارای دو درگاه قرمز و سیاه و سه خروجی است. سوکت سیاه به درگاه “مشترک” وصل می شود. بسته به عملکرد مورد نظر ، سوکت قرمز به هر یک از درگاه های دیگر وصل می شود. بعد از وصل کردن سیم ها ، میانه را در مرکز مولتی متر چرخانده و عملکرد و دامنه مناسب را برای آزمایش خاص را انتخاب کنید. به عنوان مثال ، هنگامی که دستگیره روی “20 ولت DC” قرار دارد ، دستگاه ولتاژ DC (جریان مستقیم) را تا 20 ولت تشخیص می دهد. برای اندازه گیری ولتاژهای کوچکتر ، می توانید دستگیره را روی محدوده 2V یا 200mV تنظیم کنید. برای خواندن ، انتهای لبه فلزی لبه دار هر سوکت را لمس می کنید تا یکی از پایانه ها یا سیم هایی که باید مورد آزمایش قرار بگیرید. ولتاژ (یا مقدار دیگر) در مولتی متر خوانده می شود. استفاده از مدارهای مختلف و تجهیزات با استفاده از مولتی متر ایمن تر است ، مشروط بر اینکه ولتاژ یا جریان از حداکثر حد مجاز برای آن مولتی متر تجاوز نکند. همچنین ، شما باید مراقب باشید که هنگام آزمایش جریان، زاویه لبه های فلزی لخت آزمایشگاه ها را لمس نکنید ، زیرا می توانید یک شوک الکتریکی دریافت کنید.

شما میتوانید جهت دریافت مشاوره و خرید متناسب با نوع فعالیت خود، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

.

DT-916N

DT-916N

مولتی متر دیجیتال

جریان: 0...10 آمپر AC/DC
ولتاژ: 0... 1000 ولت AC/DC
مقاومت الکتریکی : 0...40 MΩ  
ظرفیت خازن: 40 mF
فرکانس: 10 MHz و دما: -50...760 C°
قیمت : 6,300,000 ریال

DT-9960

DT-9960

مولتی متر دیجیتال

جریان: 0...10 آمپر AC/DC
ولتاژ:0....600 ولت AC/DC
مقاومت الکتریکی : 0...40 MΩ
ظرفیت خازن: 100µF 
فرکانس: 10 MHz , دما: 0 ... 760 C°
قیمت : 10,000,000 ریال

DT-12

DT-12

مولتی متر دیجیتال جیبی

جریان: 0...100 آمپر AC/DC
ولتاژ:0....600 ولت AC/DC
مقاومت الکتریکی : 0...40 MΩ
فرکانس:10 MHz

قیمت : 12,000,000 ریال

DT-9979

DT-9979

مولتی متر دیجیتال حرفه ای

جریان: 0...10 آمپر AC/DC
ولتاژ:  0...1000 ولت AC/DC
مقاومت الکتریکی: 0...50 MΩ
ظرفیت خازن: 10 mF 
فرکانس:  10 MHz و دما: -50... 1000 C°
قیمت : 88,000,000 ریال