آسیلوسکوپ چیست ؟

 

یک اسیلوسکوپ ، که قبلاً به آن اسیلوگراف گفته می شد ،و به طور غیر رسمی به عنوان دامنه شناخته می شد ، CRO (برای اسیلوسکوپ پرتوی کاتدی) ، یا DSO (برای جدیدترین اسیلوسکوپ ذخیره سازی دیجیتال) ، نوعی ابزار تست الکترونیکی است. که به صورت گرافیکی ولتاژهای مختلف سیگنال را نشان می دهد. معمولاً به عنوان یک نقشه دو بعدی از یک یا چند سیگنال به عنوان تابعی از زمان است. سیگنال های دیگر (مانند صدا یا لرزش) می توانند به ولتاژ تبدیل شده و نمایش داده شوند.

اسیلوسکوپ ها تغییر سیگنال الکتریکی را در طول زمان ، ولتاژ و به عنوان محورهای Yو X ، به ترتیب ، در مقیاس کالیبره شده نشان می دهند. سپس شکل موج می تواند برای خواصی مانند دامنه ، فرکانس ، زمان افزایش ، فاصله زمانی و موارد دیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. ابزارهای دیجیتالی مدرن ممکن است این خصوصیات را مستقیماً محاسبه و نمایش دهند. در ابتدا ، محاسبه این مقادیر نیاز به اندازه گیری دستی موج در برابر مقیاس های وارد شده به صفحه ابزار داشت.که با پیشرفت تکنوژی در ساخت ابزارها این امر بسیار راحت تر و سریع تر امکان میپذیرد.

اسیلوسکوپ را می توان طوری تنظیم کرد که سیگنال های تکراری به عنوان یک شکل مداوم روی صفحه مشاهده شوند. یک اسیلوسکوپ با قابلیت ذخیره سازی می تواند یک رویداد واحد را ضبط کند و به طور مداوم آن را نمایش دهد.بنابراین کاربر می تواند رویدادهایی را مشاهده کند که در غیر این صورت برای دیدن مستقیم خیلی کوتاه ظاهر می شوند.

اسیلوسکوپ ها در علوم ، پزشکی ، مهندسی ، خودرو و صنعت ارتباطات از راه دور استفاده می شوند.در واقع از ابزارهای عمومی برای نگهداری تجهیزات الکترونیکی و کارهای آزمایشگاهی هستند. اسیلوسکوپهای ممکن است برای اهدافی مخصوص مانند تجزیه و تحلیل سیستم جرقه زنی خودرو یا نمایش شکل موج ضربان قلب به عنوان یک الکتروکاردیوگرام مورد استفاده قرار گیرد. اسیلوسکوپهای اولیه از لوله های اشعه کاتدی (CRT) به عنوان عنصر نمایشگر خود استفاده می کردند (از این رو آنها معمولاً CRO نامیده می شدند).  تقویت کننده های خطی برای پردازش سیگنال. اسیلوسکوپهای ذخیره سازی از CRT های ذخیره سازی ویژه برای حفظ نمایشگر ثابت یک سیگنال کوتاه استفاده می کردند. CRO ها بعداً توسط اسیلوسکوپهای دارای قابلیت ذخیره سازی دیجیتال (DSO) با نمایشگرهای پانل نازک ، مبدلهای سریع آنالوگ به دیجیتال و پردازنده های سیگنال دیجیتال کنار گذاشته شدند. DSO ها بدون نمایشگرهای یکپارچه (که بعضاً به عنوان دیجیتال شناس شناخته می شوند) با هزینه کمتری در دسترس هستند .از یک رایانه دیجیتال با هدف کلی برای پردازش و نمایش شکل های موج استفاده می کنند.

ساختار اسیلوسکوپ :

 

همانطور که در تصویر نشان داده شده است ، به طور معمول به چهار بخش تقسیم می شود.صفحه نمایش ، کنترل های عمودی ، کنترل های افقی و کنترل های ماشه. این نمایشگر معمولاً یک پانل CRT (سابقا) یا LCD است که با خطوط مرجع افقی و عمودی به نام graticule گذاشته شده است. نمایشگرهای CRT همچنین دارای کنترل هایی برای تمرکز ، شدت و یافتن پرتو هستند. بخش عمودی دامنه سیگنال نمایش داده شده را کنترل می کند. این بخش دارای یک دکمه انتخاب کننده ولت در هر بخش (ولت / دیو) ، یک سوئیچ انتخابی AC / DC / Ground و ورودی عمودی (اولیه) برای ابزار است. علاوه بر این ، این بخش به طور معمول مجهز به دکمه موقعیت پرتو عمودی است. بخش افقی ، پایه زمانی یا “جارو” ابزار را کنترل می کند. کنترل اولیه سوئیچ انتخابی Seconds-per-Division (Sec / Div) است. همچنین شامل یک ورودی افقی برای ترسیم سیگنال های محور X-Y دوگانه است. دکمه موقعیت پرتو افقی به طور کلی در این بخش قرار دارد.

در ادامه شما میتوانید جهت دریافت مشاوره و خرید متناسب با نیاز خود با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

 

DT-9989

اسیلوسکوپ

مولتی متر اسکوپ دار

جریان: 0...10 آمپر AC/DC
ولتاژ:0....1000 ولت AC/DC
مقاومت الکتریکی : 0...50 MΩ
ظرفیت خازن: 10µF 
فرکانس: 10 MHz , پهنای باند: 20MHz
قیمت : 132,000,000 ریال