تاکومتر یا دورسنج چیست؟

 

تاكومتر یک دستگاه حسگر است كه برای اندازه گیری سرعت چرخش اجسام مانند شافت موتور در خودرو استفاده می شود و معمولاً محدود به ابزارهای مکانیکی یا برقی است. این دستگاه نشانگر تعداد چرخش های جسم در دقیقه (RPM) است.دستگاه های قدیمی تر شامل یک صفح مدرج عقربه ای و دستگاه های جدید شامل صفحه نمایش دیجیتاو یک شاخص برای نشان دادن علائم مربوط به سطوح ایمن و خطرناک است. نام آن کلمه  ای  یونانی “tachos” به معنی سرعت و “مترون” به معنای اندازه گیری است ، بنابراین سرعت سنج و تاکومتر میتوانند جایگزین هم شوند و اساساً هر دو سرعت را اندازه گیری می کنند.

از لحاظ تاریخی ، اولین فشار سنجهای مکانیکی بر اساس اندازه گیری نیروی گریز از مرکز طراحی شده اند: یک نیروی اینرسی که به دور از محور چرخش است و بر روی همه اجسام عمل می کند ، همانطور که از یک قاب مرجع چرخش مشاهده می شود. در سال 1817 ، آن را اقتباس کردند تا برای اندازه گیری سرعت ماشین ها مورد استفاده قرار گیرد و از سال 1840 ، آن را به طور عمده برای اندازه گیری سرعت وسایل نقلیه استفاده می شود.

تاچومترهای پیشرفته کاربردهای جدیدی دارند. به عنوان مثال ، در زمینه پزشکی ، یک هماتومتر که در شریان یا رگ قرار دارد می تواند میزان گردش خون را از سرعتی که توربین می چرخد ​​تخمین بزند. از این خوانش ها می توان برای تشخیص مشکلات گردش خون مانند شریان گرفتگی استفاده کرد.

 

انواع دورسنج :

تاکومتر آنالوگ – متشکل از یک رابط سوزن و صفحه مدرج. آنها برای ذخیره سازی مقادیر اندازه گیری شده مناسب نیستند و نمی توانند جزئیاتی مانند میانگین و انحراف را محاسبه کنند. در اینجا ، سرعت با استفاده از فرکانس خارجی در مبدل ولتاژ، به ولتاژ تبدیل می شود. این ولتاژ سپس توسط یک ولت متر آنالوگ نمایش داده می شود.

تاکومتر دیجیتالی – تشکیل شده از یک LCD یا LED و یک حافظه برای ذخیره سازی. این تاکومترها می توانند عملیات آماری را انجام دهند و برای اندازه گیری دقیق و نظارت بر هر نوع مقادیر مبتنی بر زمان مناسب هستند. دورسنج های دیجیتال این روزها رایج تر هستند و به جای استفاده از صفحه عقربه ای ، خواندن اعداد را به صورت دقیق در صفحه نمایش دیجتال ارائه می دهند.

تاکومترهای تماسی و غیر تماسی – در نوع تماسی سنسور دستگاه با شافت چرخان در تماس است و از یک رمزگذار نوری از سنسور مغناطیسی استفاده می کند. نوع غیر تماسی برای برنامه های کاربردی تلفن همراه ایده آل است و از لیزر یا دیسک نوری استفاده می کند. هر دو نوع از این روشها روش جمع آوری داده ها هستند.

تاکومترهای اندازه گیری زمان و فرکانس – هر دو روش مبتنی بر اندازه گیری هستند. دستگاه اندازه گیری زمان با اندازه گیری فاصله زمانی بین پالس های ورودی سرعت را محاسبه می کند. در حالی که ، دستگاه اندازه گیری فرکانس سرعت را با اندازه گیری فرکانس پالس های ورودی محاسبه می کند. تاکومترهای اندازه گیری زمان برای اندازه گیری سرعت کم ایده آل هستند. تاکومترهای اندازه گیری فرکانس برای اندازه گیری سرعت بالا ایده آل هستند.

در ادامه شما میتوانید جهت دریافت مشاوره و خرید متناسب با نیاز خود با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

AT-6

دورسنج نوری AT-6

دورسنج نوری-تاکومتر

غیر تماسی: 2...99.999 RPM

قیمت : 9,900,000 ریال

AT-10

دور سنچ نوری و مکانیکی AT-10

دورسنج نوری و مکانیکی – تاکومتر

غیر تماسی: 2...200000 RPM
تماسی : 2...20000 RPM
قیمت : 15,400,000 ریال