ارت سنج چیست؟

 

ابزاری است که برای اندازه گیری مقاومت زمین استفاده می شود و به عنوان ارت تستر شناخته می شود. تمام تجهیزات سیستم نیروگاهی در تاسیسات از طریق الکترود به زمین وصل می شوند. زمین از تجهیزات و پرسنل در برابر جریان ناخواسته محافظت می کند. مقاومت زمین بسیار کم است. خطای جریان از طریق الکترود زمین، به زمین منتقل می شود. بنابراین ، سیستم را از آسیب محافظت می کند.

الکترودهای زمین اختلاف پتانسیل بالای تجهیزات را که در اثر صاعقه و افزایش ناگهانی  ولتاژ ایجاد می شود کنترل می کنند.مدار خنثی سه فاز نیز برای محافظت از آنها به الکترودهای زمین وصل می شود. قبل از تخصیص زمین برای تجهیزات ، تعیین مقاومت در آن ناحیه خاص از محل و حفر چاله تخلیه ضروری است. زمین باید مقاومت کمی داشته باشد تا خطای جریان به راحتی به زمین منتقل شود. مقاومت زمین با کمک دستگاه ارت سنج زمین تعیین می شود.

ساختار و نحوه کارکرد ارت سنج چگونه است ؟

 

ارت سنج از ژنراتور محور دستی استفاده می کند. چرخش جریان چرخشی و یکسو کننده دو قسمت اصلی ارت سنج هستند.چرخاننده و یکسو کننده بر روی شافت ژنراتور DC نصب شده است. ارت سنج فقط به دلیل یکسو کننده به صورت DC کار می کن. ارت سنج دارای دو ورودی و خروجی در کنار ریورسر موقت و یکسو کننده جریان است. هر رفت و آمد شامل چهار قطعه ثابت است. سویگر(تغییر دهنده جهت برق) وسیله ای است که برای تبدیل جهت های جریان استفاده می شود. به صورت سری با آرماتور ژنراتور متصل می شود. و تیغه ها برای انتقال نیرو از قطعات ثابت به قسمتهای متحرک دستگاهها استفاده می شود. ترتیب تیغه ها می تواند به گونه ای انجام شود که به طور متناوب با یکی از بخش ها حتی پس از چرخش رفت و برگشت متصل شوند. تیغه ها سویگرهاهمیشه به یکدیگر متصل هستند.

 ارت سنج شامل دو سیم پیچ جریان و فشار است. هر سیم پیچ دارای دو پایانه است. جفت سیم پیچ فشار و سیم پیچ جریان در سراسر آهنربای ثابت قرار می گیرند. جفت دیگر سیم پیچ جریان و فشار کوتاه است و به الکترودهای کمکی وصل می شود.پایانه یک طرفه سیم پیچ فشار به یکسو کننده متصل است . انتهای دیگر آنها به الکترود زمین متصل است. به همین ترتیب ، سیم پیچ  به یکسو کننده و الکترود زمین متصل می شود.

ارت سنج شامل سیl پیچ بالقوه ای است که مستقیماً به ژنراتور DC متصل است. سیم پیچ بالقوه بین آهنربای ثابت قرار می گیرد. سیم پیچ به نشانگر متصل می شود و نشانگر در مقیاس کالیبره شده ثابت می شود. نشانگر میزان مقاومت زمین را نشان می دهد. انحراف نشانگر به نسبت ولتاژ سیم پیچ فشار به جریان سیم پیچ جریان بستگی دارد.

در ادامه شما میتوانید جهت دریافت مشاوره و خرید متناسب با نیاز خود با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

DT-5300B

ارت سنج دیجیتال

ارت سنج دیجیتال سه سیمه

مقاومت ارت:0...1000 اهم
مقاومت الکتریکی:0... 200 کیلو اهم
ولتاژ : 0...750 ولت AC
0...1000 ولت DC  
ولوم تنظیم کالیبره

قیمت : 28,500,000 ریال

DT-3355

ارت سنج دیجیتال کلمپی

ارت سنج دیجیتا کلمپی

مقاومت الکتریکی: 0.01...1000 اهم
جریان نشتی:0....20 آمپر
.
میدان مغناطیسی خارجی : 40 A/m
فرکانس مقاومت:1 KHz

قیمت : 126,000,000 ریال