صوت سنج چیست؟ 

 

از صوت سنج برای اندازه گیری های صوتی (صدایی که از طریق هوا عبور می کند) استفاده می شود. معمولاً یک ابزار دستی با میکروفون است. بهترین نوع میکروفون برای صوت سنج میکروفون کندانسور است که دقت را به صورت پایدار و اطمینان بالا ارائه می کند. دیافراگم میکروفون به تغییرات فشار هوا ناشی از امواج صوتی تحریک می شود. به همین دلیل است که گاهی اوقات از این ابزار به عنوان یک فشار سنج صدا (SPL) استفاده می شود. این حرکت دیافراگم ، یعنی انحراف فشار صدا، به یک سیگنال الکتریکی (مقدار ولتاژ) تبدیل می شود. در حالی که توصیف صدا از نظر فشار صوتی امکان پذیر است. معمولاً تبدیل لگاریتمی اعمال می شود و در عوض ، سطح فشار صدا بیان می شود ، با 0 dB SPL برابر با 20 میکروپاسکال است.

میکروفون با مقدار ولتاژ تولید شده در هنگام اعمال فشار صوتی که دریافت شده ، قابل تشخیص است. این به حساسیت میکروفون بستگی دارد.این ابزار باید دارای میکروفونبا حساسیت خاص مورد استفاده باشد. با استفاده از این اطلاعات ، این ابزار قادر است سیگنال الکتریکی را به طور دقیق به فشار صدا برگردانده و میزان فشار صوتی حاصل از آن (دسی بل dB SPL) را نشان دهد.

صوت سنج ها معمولاً در مطالعات آلودگی صوتی برای تعیین کمیت انواع مختلف سر و صدا به ویژه برای کاربردهای صنعتی ، محیطی ، معدن و سر و صدای هواپیماها استفاده می شوند. استاندارد بین المللی فعلی که عملکرد صوت سنج ها  را مشخص می کند ، IEC 61672-1: 2013 است. با این حال اندازه گیری هایی که یک صوت سنج به ما میدهد ارتباط خوبی با بلندی صداهای درک شده توسط انسان ندارد ، به همین منظور بهتر است از یک صوت سنج استفاده شود

یک ویژگی مهم که هنگام انتخاب یک صوت سنج مناسب باید در نظر بگیرید، نوع یا کلاس آن است. نوع یا کلاس صوت سنج2 ، صحت دستگاه را مطابق دستورالعمل های مؤسسه ملی استاندارد آمریكا (ANSI) یا كمسیون بین المللی برق (IEC) تعیین می كند. به طور معمول ، “نوع” مطابق استاندارد ANSI S1.4 است ، در حالی که “کلاس” طبق استاندارد IEC 61672 انتخاب میشود. دو نوع یا کلاس به صوت سنج ها اختصاص داده شده است: نوع 1 / کلاس 1 یا نوع 2 / کلاس 2. برای ارزیابی صدا در برنامه های اصلی صنعتی ، تجاری ، آموزشی ، تفریحی یا مسکونی ، معمولاً صوت سنج  نوع 2 / کلاس 2 کفایت خواهد کرد. برای ارزیابی درجه دقیق که اغلب در یک آزمایشگاه انجام می شود ، از یک صوت سنج نوع 1 / کلاس 1 در درجه اول استفاده می شود. محصولات سنجش سطح صدا PCE از نظر وزنی سبک ،دارای دقت بسیار بالا، قابل استفاده به صورت دستی و مطابق با بالاترین استانداردهای صنعتی تولید می شوند.

 

در ادامه شما میتوانید جهت دریافت مشاوره و خرید متناسب با نیاز خود با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

DT-95

صوت سنج DT-95 cem

صدا سنج

صوت: 35...130 dB  ,A/C
فرکانس صوت: 31.5 هرتز.... 8 کیلو هرتز
قیمت : 13,200,000 ریال

SC-05

کالیبراتور صوت سنج SC-05

کالیبراتور صوت سنج

صوت: 94... 114 dB
فرکانس صوت: 1 KHz
قیمت : 21,500,000 ریال

DT-8851

صوت سنج DT-8851 cem

صوت سنج

 35...130 dB , A/C: صوت
فرکانس صوت: 31.5 هرتز.... 8 کیلو هرتز
قیمت : 28,000,000 ریال