تشعشع سنج رادیواکتیو چیست؟

 

مقدمه ای برای ردیاب های تشعشع:  برای کسانی که با تشعشعات سر و کار دارند و یا اطراف آن کار می کنند ، یکی از مهمترین عوامل آگاهی از میزان انتشار تشعشع در اطراف است. این امر در درجه اول با استفاده از انواع مختلف آشکارسازهای تشعشع حاصل می شود. درک اساسی از انواع مختلف تشعشع سنج های موجود و نحوه کار آنها می تواند کمک زیادی به یافتن بهترین ردیاب مطابق کار مورد نیاز و همچنین به حداکثر رساندن بازدهی عملکرد آن تشعشع سنج کند.

بسیاری از افراد ، که به فکر فراهم کردن یک تشعشع سنج هستند ، تمایل دارند همه آنها را تحت اصطلاح “شمارنده های Geiger” گروه بندی کنند ، این تصور غلطی است که با نمایش های تلویزیونی و فیلم های معروف مورد تشویق قرار می گیرد. در حالی که یکی از متداول ترین انواع تشعشع سنج ها در واقع لوله “Geiger Mueller (G-M)” نامیده می شود ، اما همیشه عبارت “Geiger Counter” مناسب ترین نیست. این عبارت برای یک نوع تشعشع سنج خاص و به طور کلی برای یک کاربرد خاص از آن اعمال می شود. دستگاه های تشعشع به طور معمول یا بر اساس نوع عنصری که نشخیص میدهندبه کار رفته و یا بر اساس برنامه های کاربردی در آن دسته بندی می شوند.

در کجا یا چه زمانی به ردیاب های تشعشع نیاز پیدا میکنیم؟

بخش مهمی از دانستن اینکه از چه نوع تشعشع سنجی استفاده شود داشتن ایده در مورد زمان و مکان استفاده از آن است. برنامه ها و تنظیمات مختلف ، انواع مختلف تشعشع سنج ها را می طلبد ، زیرا هر نوع ردیابی دارای روش های مختلفی است که می تواند به تناسب یک کاربرد تخصصی باشد. برنامه های کاربردی برای ابزارهای تشعشع را می توان به طور گسترده ای در چند وظیفه اصلی مختلف طبقه بندی کرد: اندازه گیری ، حفاظت و جستجو.

عمل اندازه گیری تشعشع برای مواقعی است که وجود مواد رادیواکتیو شناخته شده ای وجود دارد که باید کنترل شوند. هدف از این نوع تشخیص آگاهی است. آگاهی از قدرت یک میدان رادیواکتیو مستقر، مرزهای یک منطقه رادیواکتیو و یا از گسترش آلودگی رادیواکتیو. اینها تنظیماتی است که وجود تشعشع در آنها انتظار می رود یا حداقل محتمل تلقی می شود. الزامات مربوط به ردیاب های درگیر در این تنظیمات منحصر به فرد است ، غالباً با دامنه اندازه گیری نسبتاً بالاتر یا با تغییراتی که برای جستجوی خاص یک نوع تابش لازم است.

 

محافظت در برابر اشعه مشابه برنامه های اندازه گیری تشعشع است. به این معنا که معمولاً در محیطی است که انتظار می رود تشعشع رادیواکتیو در آن پیدا شود. با این حال ، اهداف متفاوت هستند. با تنظیمات اندازه گیری تابش ، در واقع هدف از نظارت میزان رادیواکتیویته ، آگاهی از نوسانات ، مرزها و غیره است. با نظارت درست بر تغییرات اشعه است که ، حفاظت افراد اتفاق می افتد. دزیمتری تشعشع متداولترین نمونه آن است ، با استفاده از نشان های تابش توسط پرسنل پزشکی ، کارگران صنعت هسته ای و بسیاری دیگر از کارگران در معرض اشعه در سراسر جهان. اهمیت این امر این است که از طریق آگاهی در برابر مضرترین اثرات تابش اشعه محافظت می کند ، بدین ترتیب که یک فرد می تواند از میزان تابشی که به خود میشود آگاهی و چگونگی مطابقت با اثرات احتمالی سلامتی مطلع شود و تغییرات آنها را برسی کند.

 

در ادامه شما میتوانید جهت دریافت مشاوره و خرید متناسب با نیاز خود با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

DT-9501

سنجش آلودگی اشعه رادیو اکتیو DT-9501

سنجش آلودگی اشعه رادیواکتیو

قابلیت اندازه گیری:
Radiation dose rate: 0.01 µSv/h.... 1000 µSv/h
Impulse dose rate: 0...30.000 cpm,0...5.000 cps
Radiation dose accumulation: 0.001 µSv...999 Sv
Impulse dose accumulation : 0...9999
قیمت : 121,000,000 ریال